söndag 24 augusti 2008

Underbar dessert

Mina björnbär hemma i trädgården
Igår hade vi min familj på kräftskiva. Färska svenska kräftor, västerbottenostpaj, kryddostskorpor, bulgursallad m.m. stod på menyn. Som avslutning lagade jag denna otroligt enkla, snabba och goda dessert som jag garanterat kommer att göra igen. Att jag fick användning för björnbären som frodas hemma i trädgården var ett stort plus. Jag plockade färska bär på morgonen som jag frös in på en bricka, men det går nog säkert med andra bär och har man inga i trädgården så kan man ju alltid köpa i paket på ICA =)

Jag hoppade över bärlikören och citronen och dekorerade med blad från björnbärsbusken och ett par färska björnbär istället...

RECEPT. 2-3 portioner
* 275 g frusna björnbär
* 250 kesella (10 %)
* 2 tsk vaniljsocker
* ev 1 msk bärlikör
* 1 citron
* kvist av mynta eller citronmeliss

Häll upp bär, kesella och vaniljsocker i en matberedare.
Kör pulsvis tills allt blandat sig och smaka av.
Lägg upp i små skålar och dekorera med rispat citronskal, citronmeliss eller mynta.

Inga kommentarer: