söndag 21 mars 2010

Bilförsäljare är ett märkligt släkte...


Nu drar jag alla över en kam, men förra gången jag skulle köpa bil och gick runt till olika bilfirmor var det precis samma sak som hände... Kanske är det något med manligt och kvinnligt, kanske skulle bilfirmorna satsa på att rekrytera tjejer som försäljare också? Hursomhelst...

Jag pendlar till och från jobbet ca 13 mil per dag och kör 3000 mil om året. Min nuvarande bil är en Passat Variant från 2003 som nu gått 16400 mil och jag kände att det var dags att byta medan jag kan få något för den och innan jag måste lägga ner alltför mkt pengar på den. Dessutom känns det som att en diesel skulle vara mer ekonomiskt och samtidigt bättre för miljön, så min plan är att byta till något likvärdigt men till en lite nyare diesel som inte gått så långt.

Jag har letat på blocket utan att hitta någon, så igår åkte jag runt till tre olika bilfirmor här i stan.

På den första stod två försäljare och pratade om lördagkvällen, de skulle ut på dans och hade problem med valet av klädsel. Ingen hejar när jag går förbi. Jag går in i hallen med begagnade bilar och efter ca 10 min kommer en av försäljarna släntrande och frågar om han kan hjälpa till. Han bekräftar det jag redan vet; att en diesel är att föredra när man åker så mkt som jag gör och att de tyärr inte har några i lager just nu. Han ber mig följa med och kollar vad min bil är värd. Jag berättar vad jag kan tänka mig att lägga emellan, och att det är viktigt för mig att bilen inte gått för långt. Jag blir erbjuden en bil som står på deras bilfirma i en annan stad. Den är från 2005 och har gått 11000 mil och jag kan då lägga 25% mindre än jag tänkt emellan. Undrar om han lyssnade på mina önskemål? En 5 år gammal bil som dessutom gått långt är ju inte intressant...

Nästa bilfirma hade 2 personal och alltför många kunder, så där fanns det inte en chans att få någon hjälp. Dessutom bemannade de bara ett av bilmärkena på helger, så ska man köpa från det andra märket får man nog vara där en vardag på dagtid... Hur som helst, att det är mkt kunder kan man ju inte rå för, MEN att ha ordentliga skyltar på bilarna med pris, antal mil osv. måste man väl kunna fixa??? Utanför stod begagnade bilar på rader, otvättade, utan pris och en del med punktering... Så lär de ju inte få dem sålda iaf...

Sista bilfirman hade jag höga förhoppningar om, men icke... Jag fick ganska snabbt hjälp, men blev istället ifrågasatt vad gäller mitt nuvarande bilval (?!?), varför kombi, varför diesel och varför inte lägga till typ 50 000 och få en helt ny bil? Du tjänar ändå in det på att inte behöva betala skatt, på att vi bjuder dig på halvförsäkring i x antal månader osv. Om du inte har barn varför ska du ha en kombi? Ja kanske för att jag vill ha det!

Det finns så klart fler firmor här i stan som jag inte besökt än, men det troliga är nog att jag kommer att köpa min nya bil privat, för där tror jag inte att säljaren argumenterar emot på samma sätt. Jag gick själv i veckan en säljutbildning och fick då lära mig att det är viktigt att ta reda på kundens behov. Dock hörde jag ingenting om att man skulle ifrågasätta dessa, utan snarare försöka tillgodo se dem på bästa sätt.

Så ett råd till er bilförsäljare som eventuellt läser detta:

-Hälsa på kunderna när de kommer in till er
-Utgå inte från att en tjej inte vet något om bilar
-Lyssna på kundens behov och förutsättningar, försök inte sälja på kunden något de inte vill ha

Så, nu har jag avreagerat mig för denna gång :)

2 kommentarer:

Erika sa...

Skönt! Känns det bättre? Jäkla nissar! Hoppas att du hittar din bil.

Om bara vår blev tvättad någon gång så skulle jag bli nöjd.

Skön söndag på dig!

Caroline sa...

Absolut :) Det känns mycket bättre nu! Och en skön söndag fick jag också :))